lørdag den 18. juli 2009

Gruk og tanker



Piet Hein skabte Gruk.
En Gruk er et lille digt, med stof til eftertanke eller som et spejl, hvori vi kan se os selv.
Kort, genial og rammende, er kendetegnene ved Gruk.
Ordet gruk, er grebet ud af den blå luft, ifølge Piet Hein selv.
Nogle vil dog påstå at ordet er en sammentrækning af grin og suk.

Piet Hein skrev mere end 8ooo Gruk, indtil sin død i 1996. Mange af hans gruk er oversat til mere end 20 sprog.
Den mest kendte er måske:

Lille kat! Lille kat! Lille kat på vejen.
Hvis er du? Hvis er du?
Jeg er sgu min egen

Her er et lille udvalg:


TRØSTE-GRUK
Den, som taber sin ene handske,
er heldig i forhold til den,som taber den ene,
kasserer den anden . . .og finder den første igen.


DE BORTE TING
Når tingene på Deres skriveborder blevet en smule blandet
,og der er et ærgerligt stykke papir,De ikke ved hvor er landet
- så lok det frem ved at lade som om De leder efter et andet!


SUNDHEDSRÅD
Kaffe uden fløde - skal man ikke blive fed af.
Kaffe uden sukker -får Ens vægt til at gå nedad.
Kaffe uden kaffe -det er ganske særlig sundt.
Men man føler sig så fjollet,når man sidder og rør rundt.



HVAD ER FRIHED?
Hvad er frihed frihed til?Til at gøre hvad man vil,
blot man nøje passer på
kun at ville hvad man må.

Læs flere citater her 



MIDDEL MOD ÆRGRELSE
Jeg har løst et problem,som man ofte må værge sig mod med besvær:
Det bedste system til at undgå at ærgre siger at la vær.


ÉN RO
Der er én ro,og den beror på,
at du er tro mod det du tror på.


TILBAGE TIL HOVEDEMNET
Mine medmennesker er nogen grusomme kvaj,
de taler om sig,når jeg taler om mig.


Lær af træer
gro i ro


Husk at glemme bagateller
Husk at nemme hvad det gælder
Husk at elske, mens du tør det
Husk at leve, mens du gør det


Flere Gruk


Husk at smile før du sover
så går dagens surhed over




16 kommentarer:

  1. Jeg elsker jo Piet Heins dejlige gruk, René, og her var flere, jeg ikke har set før. Han var simpelthen genial ;o)

    Rigtig god aften til dig!

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre du holder af Piet Hein. Ja, så enkelt og så rammende.

    Du må også have en god aften

    René

    SvarSlet
  3. Et lille bidrag til samlingen:

    Den, der kun tar' spøg for spøg, og alvor kun alvorligt; ja han og hun har faktisk fattet, begge dele dårligt!
    Osse stor fan af Hein:-)

    Macusine

    SvarSlet
  4. Hej Macusine
    Tusind tak for bidraget. Ja, Piet Hein ku´ noget...

    René

    SvarSlet
  5. Alexander Benckendorff6. dec. 2009 kl. 03.22

    Så saligt, så sagligt

    SvarSlet
  6. Her er ogso et lille bidrag fra hukommelsen:

    Tæk dit tag
    med vid og viden,
    ånd alene
    trodser tiden

    Den Guds klarsysn
    falder på
    ser det store
    i det små

    SvarSlet
  7. f**k hvor jeg dog hader Piet Hein. Hvorfor skal man høre/læse alt det pis man alligevel ikke fatter en skid af. Så sig dog lortet lige ud hvis du skal trænge ind til mig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  8. Hej Anonym

    En glædelig nyhed til dig:
    Det er fuldstændig frivilligt hvad du vælger at læse.
    Men jeg er da sikker på du forstå denne gruk:
    "Husk at smile før du sover
    så går dagens surhed over"

    René

    SvarSlet
  9. hej anonym, jeg ved præcis hvad du mener. fatter du måske en skid af det her: gruk er noget være suk men når du står og læser kommer der langsomt en lille kalv og siger: "hej med dig du er en stej"
    så Anonym jeg kan sagtens forstå dig...

    :-) :-)

    SvarSlet
  10. ikke for at abe efter kommer der også lige et lille bidrag her fra mig:

    Kaffe uden fløde -
    skal man ikke blive fed af.
    Kaffe uden sukker -
    får Ens vægt til at gå nedad.
    Kaffe uden kaffe -
    det er ganske særlig sundt.
    Men man føler sig så fjollet,
    når man sidder og rør rundt.

    SvarSlet
  11. hej med dig. Pænt af dig med det lille gruk men fatter du det selv?

    SvarSlet
  12. hvis det er dig der har skrevet alt det grimme om Piet Hien, så la vær med at skrive for han er en kanon mand.

    SvarSlet
  13. Hej På min elipseformede peberbøsse fra 1970 står dette gruk. Problemer som ved løsning voxer er livets sande paradoxer Mona

    SvarSlet
  14. Jeg vil tænke på gruk næste gang jeg rører rundt i Kaffen

    SvarSlet